Vi kjenner alle siluetten av oksen som står velplassert rundt i spanske landskap, El Toro fra Osborne, som har vært vin- og spritprodusentenes varemerke i mange år.
Men populære varemerker får ofte konkurranse, og nå krever designfirmaet Jordi Nogues som har varemerket BadToro at “El Toros” varemerkeregistering skal annuleres.
De to partene har kastet seg ut i en endeløs kamp om hvem som har rett til oksesymbolet og navnet Toro. Høyesterett har tatt en beslutning – Ingen har rett på det.
Det finnes avbildninger av okser overalt i Spania og ingen kan ta patent på disse sier retten.
Osbornes El Toro har vi nok kjent lengst, men nå har BadToro blant annet havnet på draktene til kjente idrettstjerner og blir lagt godt merke til. Partene fortsetter å krangle så busta fyker, men høyesterett slår fast at ingen kan ta patent på tyren som merke, dette betyr at man godt kan lage et merke eller design som inneholder en tyr, og mener videre at de to merkene som er involvert i striden ikke ligner på hverandre, og det vil ikke være fare for forveksling.
De stridende parter er ikke enige i spansk høyesteretts dom og bringer nå saken inn for EU domstolen.