En undersøkelse foretatt i tidsrommet mellom 2008 on 2012, viser at spanske barn blir medisinert med mye mer antibiotika enn norske, tyske og amerikanske barn.
Verdens Helseorganisasjon (WHO) har i flere år kjempet for å få ned antibiotikabruken hos både voksne og barn. Redselen for bakterieresistens er stor, derfor ønsker man at det skal brukes mindre antibiotika.
Det viser seg at spanske barn fra 0-18 år bruker 3.5 ganger så mye antibiotika som norske barn. I forhold til tyske og amerikanske barn, så bruker spanjolene dobbelt så mye som disse to landene.
I takt med den høye antibiotikabruken, så er Spania blant de landene som har størst utbredelse av bakterieresistens. Land som Kroatia, Bulgaria, Romania og Slovenia har de samme problemene. Norge ligger på bunnen av statistikken og har følgelig små utfordringer sammenlignet med mange andre land.
SPANIA I DAG har tidligere omtalt at spansk landbruk er blant Europas verstingene når det gjelder antibiotikabruk.









