VW må betale vel 5. 000 euro til en eier av en Audi Quattro Q5 på grunn av at bilfabrikken ar jukset med software i den såkalte «dieselgate»-skandalen.
Retten finner 5. 006, 50 euro som en passende kompensasjon for bileieren som kjøpte bilen for 50. 000 euro i mai 2013. Beløpet svarer til avskrivingen på grunn av endringen av softwaren.
Den siste rettsavgjørelsen sees på som en slags pionerdom og det forventes nå at en rekke spanjoler vil anlegge sak mot VW. Håpet er at det blir så mange at det blir en felles rettsavgjørelse som i USA, der det er inngått en global avtale. I Norge rettes softwaren gratis, men bileierne får ingen kompensasjon.
Så langt skal seks bileiere ha saksøkt VW og alle har fått medhold av retten.
VW vil ikke kommentere avgjørelsen, men opplyser at de vil anke dommene.









