Antall reisende fra Moss Lufthavn Rygge, som har hatt Spania som destinasjon, har vært mange de siste årene. Både Ryanair og Norwegian har trafikkert Spania, men nå er det altså kroken på døra for Moss Lufthavn Rygge, for alt tyder på at det blir vanskelig å finne en løsning i 12. time.
Hvis ikke Ryanair ombestemmer, stå stenges Moss Lufthavn Rygge 1. november. Driften vil gå som normalt frem til dette tidspunktet.
Ny tiltakspakke
Lokalpolitikerne i Østfold har engasjert seg i denne saken lenge, men har kommet høyere på banen det siste døgnet, etter at lufthavnens styre tirsdag besluttet å legge ned lufthavnen. Blant annet har fylkesleder i Høyre og ordfører i Råde kommune, Rene Rafshol bedt sine regjeringskolleger i Høyre om å sikre videre drift.
-Vi krever en målrettet tiltakspakke for å sikre videre drift ved Moss Lufthavn Rygge, fastslår Rafshol.
Det betyr i praksis at fylkeslaget ønsker at en større andel av chartertrafikken på Gardermoen flyttes til Rygge. I tillegg ber man om at Rygge og Sandefjord Torp utredes om et reelt klimavennlig alternativ til en tredje rullebane på Gardermoen. Fylkeslaget til Høyre ber også om at det utredes hvilke konsekvenser en nedleggelse av den sivile trafikken på Rygge får for Forsvaret.
Ikke bekvem ordfører
-En tiltakspakke må plass i revidert nasjonalbudsjett, understreker Rene Rafshol.
Høyre-ordfører i Moss, Tage Pettersen er heller ikke bekvem med at hans moderparti indirekte har lagt ned Moss Lufthavn Rygge.
-Jeg er optimist og håper at det er mulig å få til noe i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett. Slaget er ikke tapt, men jeg er skuffet over at de fire borgerlige partiene ikke maktet å finne andre måter å sikre inndekning i budsjettet på. Denne passasjeravgiften har liten miljøeffekt og er ingen god avgift, mener Pettersen.
Det antydes at 1 000 arbeidsplasser vil forsvinne, hvis lufthavnen i Østfold legges ned.
Ny utredning
KrFs Østfold-representant, Line Henriette Hjemdal åpner opp for at saken må tas inn i forhandlingene om revidert nasjonal budsjett og håpet er at transportkomiteens vedtak om å be regjeringen foreta en uavhengig kartlegging av flyplasskapasiteten på det sentrale Østlandet, kan være til hjelp for Moss Lufthavn Rygge.
-En utredning er den lange veien å gå for å sikre drift ved Moss Lufthavn Rygge, sier Hjemdal.
Flyseteavgiften vil gi staten ca. 1 milliard kroner i inntekt.
Flyr fra Gardermoen
Signalene fra statsminister, Erna Solberg var tirsdag kveld klare:
-Vi lar oss ikke diktere av Ryanair, og jeg syns det er merkelig at selskapet kan fly fra Gardermoen med de samme rammebetingelsene, men ikke gjøre det fra Rygge. Her må det ligge noe annet bak.
Ryanair har fått anledning til å fly fra Gardermoen fra 1. september. Det er i første omgang snakk om ruter til London og Vilnius.