Mange norske yrkesfagelever drømmer nok om å gjennomføre lærlingetiden sin i utlandet. For tre elever fra Osterøy videregående skole har denne drømmen blitt virkelighet.
kulturutvekslingsprogrammet Erasmus + kunne Rebekka Eidsnes, Sølvi Fjeldstad og Malene Hansen Bruvik denne uken ta fatt på et tre uker langt praksisopphold ved den norske Montessori-barnehagen Little People i Albir.
Takket være støtte fra det europeiske
Andreårslærlingene innen barne- og ungdomsarbeiderfag sier til SPANIA I DAG at de har hatt en fin start på sitt Spania-opphold og at de nå gleder seg til å komme i gang med praksisen.
-Hvilke forventninger har dere til praksisoppholdet ved den norske barnehagen Little People Albir?
-Hjemme på Osterøy har vi allerede hatt praksis en uke per måneden siden november. Vi har vært utplassert både ved Haus barnehage og Lonevåg barnehage i sentrum av Osterøy, og underveis har vi oppdaget at det faktisk er stor forskjell mellom de ulike barnehagene i lille Osterøy. Det blir derfor veldig interessant og morsomt å se forskjellene mellom hvordan det er å drive en barnehage i Spania i forhold til hjemme i Norge. Forventingene jeg har til praksisoppholdet består hovedsakelig i å hente erfaringer som jeg kan ta med meg videre og lære bort, sier Malene Hansen Bruvik.
Daglig leder i Montessori-barnehagen Little People Doktor Anabel Corral Granados takker Henrik Holm i Move Your Association (MYA) for å ha satt Osterøy videregående skole og den norske barnehagen i Albir i kontakt med hverandre.
-Little People Albir er en innovative utdanningsinstitusjon søker et tett internasjonalt samarbeid for å implementerer det siste innen forskning på utdanningsfeltet. Det europeiske kultur- og forskningsutvekslingsprogrammet Erasmus +, som de norske jentene sitt opphold er finansert gjennom, gir oss en unik mulighet til nettopp dette. Om kort tid vil også universitetsstudenter som er spesialiserte innen Montessori-pedagogikken gjennomføre ha praksis i forbindelse med et forskningsprosjekt barnehagen deltar i sammen med fem universiteter fra Sverige, Danmark, England, Ungarn og Spania, avslutter den pedagogiske lederen.