Statsbudsjettet er endelig i havn. Høyre, Frp, Venstre og KrF kom til enighet til slutt. Det blir mer til pensjonistene, dyrere strøm og mer kostbart å fly. Flyavgiften er vanskelig for Høyre.
De borgerlige partiene flytter på ca. seks milliarder kroner i det opprinnelige Statsbudsjettet.
.2,5 milliarder tilbakeføres til bistandsbudsjettet. Nesten 2 milliarder kroner hentes ved å øke grønne avgifter, som flyavgift, strømavgift og bilavgift. El-avgiften økes med 1,5 øre. 4,9 milliarder hentes inn ved å redusere utgifter og gjennom å øke utbyttet fra statlige selskaper. Minstepensjonistene får en økning på 4 000 kroner i året. Bevilgningene kollektivtransporten økes med nesten 750 millioner kroner. Det blir lavere engangsavgifter for biler. Biler sm forurenser lite blir billigere, mens forurensende biler blir dyrere.
-Hovedtrekkene i budsjettet er beholdt. Vi er godt fornøyd, påpeker Høyres finanspolitiske talsmann, Svein Flåtten.
Det Svein Flåtten ikke sier noe om er at hans parti har gått med på en flyavgift som Høyre i 2010 karakteriserte som SV-politikk. Frp misliker også avgiften og karakteriserer den som ren avgiftskåthet. Nå kommer imidlertid avgiften på 80 kroner per flytur og avgiften innføres fra 1. april neste år.
Denne nye avgiften skal gi staten en milliard kroner i inntekter. Det er Venstre som har presset på for å få fortgang i det grønne skifte. Argumentet er at flyene slipper ut mye CO2 og dermed må flypassasjerene betale, men beregninger viser at det er lite å spare i forhold til den milliarden folk må betale. NHO raser over forslaget.
For de som tjener aller minst i Norge er det verdt å nevnt at skattene endres noe, slik at de lavlønte får beholde noe mer selv.