Costco, verdens nest største detaljhandel etter Wal-Mart, har kastet sine øyne på Spania etter fere år med stor suksess i blant annet USA.
Costco åpnet sitt første hypermarked i Sevilla i 2014 og i oktober åpnet man sin andre butikk i Madrid. Kjeden vil etablere seg i minst seks nye spanske byer de nærmeste årene, der i blant Valencia og Barcelona.
Konseptet til Costco skiller seg noe fra andre hypermarkeder. Hos Costco må du betale et innmeldingsgebyr for i det hele tatt å få lov til å handle. Avgiften er 36 euro for private og 30 euro for firmaer. Til gjengjeld hevder Cosco at dette vil kundene raskt spare inn siden prisene er mye lavere enn hos konkurrentene.
Så langt har 65. 000 mennesker i Spania betalt avgift for å få anledning til å handle i disse butikkene.
Cosco selger alt fra at til leketøy. Innkjøpsvognene er dobbelt så store som vanlig og størrelsen på pakningene er ofte større enn det man er vant til, og det skaper vanskeligheter for spanjolene som har mindre kjøleskap enn amerikanerne. Innredningen i butikkene er enkel. Kjeden kjører kontinuerlig med lokketilbud som er meget gode.