Det er jukset med 11 millioner Volkswagen, 2,1 millioner Audi, 1,2 millioner Skoda og 700 000 Seat. I alle disse bilene sitter det programvare som viser mindre utslipp enn det i praksis er. Skandalen ruller videre og nå avsetter VW-konsernet av milliarder av euro for å få byttet ut motorene.
I tillegg til svimlende bøter, så må Volkswagen-konsernet altså regne med å bruke milliarder på å bytte ut alle motorene. I tillegg vil det koste penger og tid å få gjenskapt tilliten i markedet, etter denne skandalen.
STYRTRIKE
Det antydes at VW-konsernet har 86 milliarder euro i reserve. Det omfattende konsernet med 19 fabrikker i 31 land og med hele 592. 000 ansatte, ar altså sterke finansielle muskler og har gode muligheter til å stå av den enorme krisen som er oppstått.
Det er slik at flere bilmerker kan bli berørt i denne saken. BMW har vært i søkelyset i tysk presse, men det har ikke kommet noen bekreftelse fra fabrikken om juks. Det som er helt sikkert, er at Mitsubishi Outlander fra 2004 til 2009 kjøpte motorer fra Volkswagen. Det er imidlertid ikke kjent om disse motorene har den nå så mye omtalte juksesoftwaren.
SALG SOM FØR
Salget av Volkswagens biler har blitt stoppet i noen land, blant annet i Belgia. De fleste land ønsker imidlertid å avvente situasjonen noe før de går til så sterke reaksjoner.
Salget har så langt ikke blitt nevneverdig rammet. Volkswagen, Audi, Skoda og Seat selger stort sett like mange biler som før skandalen var et faktum, men den langsiktige effekten er mer usikker. Den kan komme etter hvert og så er bilene solgt med leveringstid, derfor vil man ikke før om noen måneder kunne fastslå om verdens største bilprodusent blir rammet på salgssiden.
Enkelte venter på at bilene fra de andre datterselskapene i WV-konsernet, som Porsche, Bentley, Bugatti, Ducati, MAN og Scania, også skal bli dratt inn i jukset, men inntil videre har det ikke komme noen offisielle meldinger om dette.