Om 15 år kan du kanskje reise med høyhastighetstog i 400 km i timen til Spania istedenfor å fly.
Det nye «Starline»-nettverket lanserer høyhastighetslinjer på 22.000 kilometer mellom 39 europeiske byer, bl.a. Madrid, Barcelona og Oslo.
Dette skriver dittspania.es / Arne Bjørndal.
Det er tenketanken «21st Europe» med base i København som nå lanserer sitt ambisiøse forslag for Europas framtidige høyhastighets jernbanenett.
I framtiden skal dette toget være en direkte konkurrent til flytrafikken på kortere distanser på det europeiske kontinentet.
Organisasjonen bak prosjektet mener dagens jernbanenett ikke er nok sammenvevd og i liten tillater effektiv og rask transport over de europeiske nasjonalgrensene.
Det nye systemet er anslått å kunne bli 30 prosent raskere enn dagens vei- og jernbanetransport, og med tog som kjører i 300–400 km/t. Det skriver nettavisen «Euronews».
«Et virkelig integrert jernbanesystem er ikke lenger bare et spørsmål om bekvemmelighet; det er en strategisk nødvendighet for Europas robusthet i det 21. århundre», heter det i tenketankens forslag.
Videre at … «Starline er utformet som et metrosystem og skal endre måten europeere oppfatter sitt eget kontinent på. Ikke som en samling av fjerne hovedsteder, men som et enkelt, raskt bevegelig nettverk der alle forbindelser, enten det er for mennesker eller varer, er innen rekkevidde.»
Forslaget sier ingenting om en framtidig reisetid mellom Oslo og Madrid, men anslår at strekningen Helsinki – Berlin skal kunne tilbakelegges på fem timer.
Starline-togene vil ha en lett gjenkjennelig og mørkeblå EU-design. Vognene vil ikke være delt inn etter klasse, men heller tilby tilrettelagte togvogner for ulike behov. Bl.a. for familier og for reisende som vil arbeide under reisen.
Togene vil ankomme nye stasjoner som skal bygges i utkanten av større byer, med forbindelser til eksisterende urbane transportsystemer.
Transport er en av Europas største klimautfordringer. Ifølge Det europeiske miljøbyrået bidro denne sektoren med omtrent 29 % av EUs totale klimagassutslipp i 2022.
«21st Europe» anser Starline som et miljøprosjekt og mener toget vil være Europas beste sjanse til å nå målet om netto nullutslipp innen 2050.
Kortdistanseflyvninger er fortsatt standard transportmåte for millioner av mennesker, selv om høyhastighetstog slipper ut opptil 90 % mindre CO2 per reise.
Land som Frankrike og Østerrike har allerede begynt å begrense kortdistanseflyvninger når det finnes alternativer med høyhastighetstog.