Dette er prosjektet som Benidorm kommune vil utlyse som en del av tiltakene i handlingsplanen for bærekraftig turisme, alt ifølge Benidorm kommunes plan for dette prosjektet, hentet fra deres, Vision 360.
Ifølge ordfører Toni Pérez har prosjektet et budsjett på 327 349,58 euro, finansiert med EU-midler.
Denne AI-assistert chatbot skal forbedre kommunikasjon og tilgang til ressurser og tjenester for både innbyggere og turister.
Utviklingen av denne chatboten har som mål, forklarer ordføreren i turisthovedstaden i Valencia-regionen, å «tilby effektiv og tilgjengelig informasjon og assistanse gjennom en samtalebasert virtuell assistent, ved hjelp av avanserte kunstig intelligens-teknologier».
Den virtuelle assistenten skal dermed:
- Gi detaljert og oppdatert turistinformasjon om attraksjoner, arrangementer og lokale tjenester.
- Lettere samhandling med kommunale tjenester, med fokus på tilgjengelighet og flerspråklighet.
- Integreres med kommunens eksisterende digitale plattformer for å optimalisere brukeropplevelsen.
- Sikre en konsistent og pålitelig informasjonsflyt.
- Være skalerbar, slik at den kan utvikles og samkjøres med andre kommunale verktøy i fremtiden.
Blant fordelene med dette verktøyet fremhever ordføreren «forbedret informasjon, brukeropplevelse og tilfredshet», ettersom chatboten kan «svare i sanntid på spørsmål om transport, overnatting, turistattraksjoner, kulturarrangementer, kommunale tjenester eller miljøinformasjon». Dette gir både innbyggere og turister en pålitelig og tilgjengelig løsning som kan brukes fra alle enheter med internettforbindelse.
Flere språk
I tillegg vil chatboten kunne tilby mer tilgjengelig og inkluderende informasjon på flere språk, noe som «er avgjørende for Benidorm, gitt den store tilstrømmingen og mangfoldet av turister byen tiltrekker seg».
Til slutt vil dette verktøyet også bidra til å fremme åpenhet og borgerdeltakelse, samtidig som det kobles sammen med den digitale plattformen for smart turisme og andre kommunale systemer for åpne data. Dette vil gjøre det mulig å samle inn data og statistikk basert på brukernes interaksjon med chatboten, slik at kommunen kan finjustere sine strategier innen turisme, kultur og miljø – tilpasset de reelle behovene til både lokalsamfunnet og besøkende.