Bruktbilsalget i Spania preges ofte av historier om at kilometer-telleren i bilen er blitt justert ned før den legges ut til salg i bruktbil markedet. Det kan bli kostbart for den som blir lurt.
Det spanske bruktbilmarkedet er fullt av biler, hvor kjørelengden er manipulert. Alle som kjøper seg en bruktbil, er opptatt av bilenes kjørelengde. Desto mindre bilen er kjørt, jo mer ettertraktet er den. Med lav kilometerstand, betaler kjøper villig litt mer en vanlig pris for bilen.
Høye kostnader
-Reparasjonskostnadene kan vi bli veldig høye om bilen som blir solgt, viser kilometer stand på 100 000 km., mens den i virkeligheten er gått 200 000 km, forteller bilekspert Matas Buzelis hos det spanske selskapet carVertical.
Bruktbiler med lav kjørelengde er veldig etterspurt i Spania. Det er utrolig viktig å sjekke alle mulige opplysninger om bilen, og eksperten, viser til at normal kjørelengde for spanske biler er 29 017 kilometer per år. Det betyr at over en fem årsperiode, vil bilen normalt ha gått 150 000 kilometer.
Digital tjeneste
-Varsel-klokkene må begynne å «ringe», hvis kjørelengden er vesentlig lavere, sier Buzelis.
Selskapet som han representerer, carVertical, har en digital tjeneste hvor kjøper kan ringe inn og søke opp bilnummeret på nettet. Her får man flere opplysninger om bilens eiere, reparasjoner og kjørelengde. Første halvår i 2024, fikk 3.1 prosent av «kjørelengde» testene som svar, at bilene hadde fått manipulert kjørelengden ned.
Bruk god tid
Denne databasen opplyser også hvor bilen er kjørt i Spania. Hvis bilen er kjørt i høyfjellet, er sannsynligheten for at slitt clutch og slitte bremser, må repareres innenkort tid.
Varsellampene må også lyse for bruktbilkjøperen om interiøret i bilen er nedslitt og bilen kun oppgis å være kjørt 50 000 km.
Bilekspert Matas Buzelis hos carVertical, ber bruktbil-kjøperne om å ta seg god tid for handelen gjennomføres, for da vil mange unngå dyre reparasjoner.