-Det er avgjørende å holde seg “bike-fit”for å være klar til sesongen starter opp igjen, sier Erik Kjuus.
I år er det ganske nøyaktig 20 år siden Erik Kjuus forsøkte seg på banekjøring første gang. Nå har Vestbyværingen tatt med seg familien til Albir for å få tilrettelagt for banetrening og satse for fullt på roadracing.
-Det er rart hvordan interesser tar overhånd på deg. Roadracing er en lidenskap som har tatt over livet mitt totalt. Jeg er den jeg er i dag takket være roadracing, og det går ikke mange timene uten at jeg tenker på racing, forteller Erik Kjuus.
Roadracing er er en motorsport der førere av motorsykler konkurrerer i hastighetsløp. Sporten kjennetegnes av høye hastigheter, krappe svinger og tette dueller mellom førerne.
-Det finnes to typer roadracing, en som foregår på asfaltbaner og en annen på offentlige veier – som selvfølgelig er avsperrede. Det er den sistnevnte grenen det går an å satse på for min egen del. Når det gjelder Moto GP er jeg nok for gammel til å satse, smiler den blide familiefaren.
Det første løpet i det spanske mesterskapet går i Valencia, som er ett av de bedre nasjonale mesterskapene for å måle krefter internasjonalt. Her kommer Kjuus til å delta sammen med flere andre nordmenn.
-Løpet i Valencia er viktig for å kunne få lov til å kjøre på Isle of Man. Min eneste ambisjon i Valencia er å få et resultat for å kvalifisere videre, men jeg vil jo forsøke å kjøre så fort jeg kan jeg også. En topp 10-plassering ville vært veldig fint, men å komme blant de 20 beste førerne i løpet er nok mer realistisk. For min del spiller ikke plasseringen noen rolle, jeg tenker kun ¨ekte¨ road-racing og Isle of Man.
Det er blitt mange travle banedager på Circuit de la Comunitat Valenciana Ricardo Tormo og Circuito de Velocidad de Cartagena i vinter for Erik Kjuss.
-Det er viktig å holde seg “bike-fit”og få inn treningsrunder. Dette er avgjørende for å være klar til sesongen starter opp igjen. Du må kjøre hardt dersom du skal trene skikkelig, og da går ikke an å kjøre på normale veier. Trening får man kun ved å deltar i løp eller på bane. Banen i Valencia er for eksempel en artig bane, og det er deilig å kjøre på en bane hvor man faktisk kan bruke curbsen! Ikke nok med det men man kunne til og med bruke biten utenfor banen om man bommer i en sving. Dette er noe annet en steinmurer og stup på Isle of Man.
Ikke bare fart og moro
Det er også dagevis med arbeid bak kulissene med planlegging og arbeid opp mot sponsorer.
-Nå i de senere år har viktigheten av sponsorarbeid gått opp for meg. Dette er eneste muligheten man har for å kunne finansiere en større sportslig satsing. Dette har ført til at jeg har lest meg opp, og prøvet og feilet over en periode på tre til fire år. Men nå føler jeg at jeg også er bra stødig når det kommer til markedsføring, avslutter Kjuus, som i år har valgt Yamaha som samarbeidspartner.