Til tross for lavere besøkstall sammenliknet med 2016 har Alicante Fashion Week nå befestet seg som den definitive moteuken på Costa Blanca.
Moteuken i Alicante har i løpet av de siste tre årene etablert seg på både den nasjonale og internasjonale arena. I Alicante har man siden charter-turismens oppstart i større grad evnet å se utover Spanias grenser. Motene på Costa Blanca kan derfor beskrives som mer internasjonal enn eksperimentell, sammenliknet med Madrid og Barcelona.
Sist helg gikk den tredje utgaven av moteuken i Alicante av stabelen i magiske omgivelser i Centro Cultural Las Cigarreras. Her fikk en rekke fremadstormende og etablerte spanske klesdesignere anledning til å vise fram sine siste kolleksjoner og fortelle hva vi bør ha på oss våren og sommeren 2018.
Stor bildespesial
(teksten fortsetter under bildene)
De fremadstormende
Det var spesielt mange dyktige unge klesdesignere som deltok under fjorårets moteuke i Alicante. Det er verdt å nevne Abel Esga, Anne Poupée, Yvan Andreu, Dominnico.
Blant de aller yngste designerne var Alicia Mazón. Hennes kolleksjon for våren og sommeren 2018 har fått navnet Halakom, eller sirkler. Designeren forteller til SPANIA I DAG at det er søken etter sin egen identitet og den konstante evolusjonen av motebildet som fascinerer henne mest.
-Halakom er en studie av identitet og hvor jeg forsøker å dekonstruere de ulike formene for identitet ved bruk av gjennomsiktige materialer for å skape en fantasiverden. Dette er en svært personlig kolleksjon fordi på et vis får de som bærer klærne til å føle seg som en annen person. Jeg nyter hvert øyeblikk av den kreative prosessen, og det er svært spesielt å se hvordan klesplagg i kombinasjon skapet en unik personlighet.
Bevisstgjøring gjennom mote
Arantxa Morcillo sin kleskolleksjon Awaken bar sterkt preg av moteskaperens bekymring for miljøet og klimaforandringer. Kolleksjonen er i sin helhet laget av organiske stoffer og fokuserer på de farge-tonale kontrastene man finner i naturen. I hennes forslag til hva man skal ha på seg våren og sommeren 2018 er hun inspirert av uendelige ørkener, fjellandskap og fossefallet i Iguazú.
-Under en reise fra Argentina og Chile til de nordligste delene av Latin-Amerika begynte jeg å forstå skadene som vi påfører naturen og hvor viktig det er at vi bevarer disse stedene. Moteindustrien er blant de som påfører naturen størst skader, og vi må gjøre en endring i forholdt til hvordan vi jobber.
Stor bildespesial
(teksten fortsetter under bildene)
De etablerte
Kolleksjonen Sensitive Collection fra merket Aramat vakte stor oppmerksomhet for sine 50-tallsinspirerte pastellkjoler under søndagens motevisning i Centro Cultural Las Cigarreras. Klesplaggene i kolleksjonen var blant annet inspirert av fotografier av Jackie Kennedy og Audrey Hepburn, og fulle av detaljer for å dekke behovene til dagens kvinner.
-Dette er i grunnen en kolleksjon hvor jeg har latt fantasien min få fritt spillerom. Jeg jobber fra dag til dag for å nå drømmen min, siden jeg tror at man med innsatsvilje, pågangsmot og glede kan nå så langt man vil. Med denne kolleksjonen håper jeg å gi et innblikk i hvor jeg ønsker å gå som moteskaper i en bransje som krever mer og mer av oss for hver år som går.
Evelin Martinez henviste i sin kolleksjon Alhambra tar oss med til hennes røtter fra Andalucia-regionen sør i Spania.
-Etter at jeg tok en Master Class med Alexander McQueen i London har jeg virkelig forstått hvor viktig det er å jobbe i team. Nå lager jeg kolleksjoner for hver sesong siden det er viktig å feste plaggene til en årstid. Kontinuerlig lager jeg dessuten nye pret-a-porter for det brede publikum.