Karine Vedlog er home manager og lever av å veilede nordmenn i det spanske systemet.
– Jeg hjelper til med alt fra utleie, tolketjenester, handle inn mat og til å koordinere større bygningsarbeid, sier Vedlog i firmaet Husvakt Torrevieja.
Karine Vedlog har i fire år drevet Husvakt Torrevieja og koordinerer alt som har å gjøre med hus og hjem for nordmenn i Spania. Enten det er snakk om utleie, regelmessig sjekk av boligen, kjøp av møbler eller formidling av håndverkertjenester. Hun er også tolk ved sykehusbesøk eller i møte med andre offentlige instanser i Spania.
– Jeg har lokalkunnskap, snakker spansk og kjenner det spanske systemet godt, sier Karine Vedlog til SPANIA I DAG.
Mange firmakunder
Husvakt Torrevieja har kunder langs hele kysten fra Gran Alacant til Pilar de la Horadada, og selv om hun selv bor i Ciudad Quesada, har foreløpig hun flest kunder rundt Orihuela Costa.
– Jeg har mange norske firmakunder i dette området. Her organiserer jeg alt det praktiske rundt utleie av boligen, jeg tar i mot nye leietakere og legger til rette for at de får et godt og problemfritt opphold.
Et tomt hus…
Husvakt Torrevieja har også mange privatkunder der jobben består av ettersyn av huset en eller to ganger i måneden.
– Det er mye som kan skje når et hus er tomt. Vannlekkasje, strømbrudd, innbrudd eller ødeleggelser som følge av uvær. Min jobb er å ta bekymringene vekk fra de som er i Norge gjennom å forebygge og ordne opp når noe skjer, forteller hun.
10 år på Vinmonopolet
Karine Vedlog er fransk, men har jobbet innen turisme mange steder i verden, blant annet USA. Hennes norske mann førte henne til Norge og Ulsteinvik. Her bodde de i 11 år før de for fem år siden flyttet til Ciudad Quesada. I Norge jobbet Karine både med turisme i Geiranger og 10 år på Vinmonopolet. Med to barn på den norske skolen og en mann som pendler til Nordsjøen, er det hektiske dager.
– Ingen dager er like og det er alltid nye ting som dukker opp, sier Karine og smiler.
Trives med jobben
Karine Vedlog legger ikke skjul på at hun trives med å ta vare på folks eiendommer og legger vekt på god kommunikasjon, trygghet og personlig service i møte med kundene.
– Det er viktig at kundene føler at huset deres er i trygge hender når de ikke bruker det selv. Jeg liker også å gjøre litt ekstra som f.eks. handle inn mat og drikke om det er slik at kundene ankommer boligen midt på natten.









