Etter ett år i Albir har mediebyrået Digi Publishing, som jobber med publiseringsløsninger gjennom digitale medier for norske bedrifter, besluttet å vende nesen hjemover til Norge.
Til nyttår er det kroken på døra for bedriftens salgsavdeling i Calle Mozart i sentrum av Albir.
Digi Publishing AS er et norsk-basert internasjonalt digitalt mediebyrå som ble stiftet av brødrene Albert og Erling Vingsnes i Trondheim i 2011.
På grunn av god vekst besluttet selskapet å åpne et eget avdelingskontor på Costa Blanca i fjor.
– Vi i Digi Publishing har spesialisert oss innen utvikling og salg av publiseringsapplikasjoner for bedrifter på Facebook, og rådgivning for digital markedsfø Selskapet tilbyr ulike løsninger for digitale medier og rådgivning, noe vi ønsket å gjøre fra kontorer både i Norge og i Spania. Grunnen til at vi nå har fattet beslutningen om å legge ned driften her i Spania og returnerer til Trondheim er ganske enkelt at vi ikke har oppnådd de målene vi hadde satt oss før avdelingen ble opprettet, sier salgsdirektør Erling Vingsnes i en kommentar til SPANIA IDAG.
Selskapets intensjon var i starten at de skulle gjennom en forsøksperiode på minst 3 år.
– Albert og jeg har alltid hatt lyst til å bo og prøve oss i utlandet. Målet vårt var å komme opp i totalt 18 selgere, pluss ansette tre til fem personer på produksjon.
Dessverre slet vi med rekrutteringen og fikk ikke helt til det salgsvolumet vi ønsket. Men, det må sies at vårt spanske eventyr har vært en positiv opplevelse og en berikelse for oss som eiere, for firmaet og for de ansatte. Ja, vi har faktisk vokst og nesten doblet omsetningen i forhold til det selskapet hadde i 2013, understreker Vingsnes.
Ønsket seg hjem til Norge
På det meste hadde selskapets avdelingskontor i Albir 12 ansatte, men hjemlengselen skal ha meldt seg hos flere av de ansatte som ble med på flyttelasset fra Trondheim.
-Vi slet med rekruttere selgere slik at vi hadde en fast base på 18 erfarne selgere. Jeg vet ikke om det kanskje er enklere å rekruttere til Barcelona og Malaga, men her i Albir fikk vi rett og slett ikke nok søkere på stillingene. Etterhvert ble også savnet etter venner og familie stort for mange. Vi tok derfor en prat med de ansatte og alle var positive til å returnere til Norge.
Vingsnes mener sosiale medier er fremtidens markedsføringskanal, og forteller at bruken av disse har eksplodert de siste årene.
– Vi er en bedrift med svært spennende muligheter for posisjoner for etablering videre i Europa. Facebook er en av de raskest voksende kanalene på internett og har blitt et sted alle bedrifter bør være for å synes for brukerne. Facebook har hele 3 millioner brukere bare i Norge, så vi er sterke i troen på at dette er en framtidsrettet virksomhet og bedrift, avslutter gründeren.