Atocha – en av Madrids best kjente landemerker – ruver 27 meter over bakken
Renfe (Red Nacional de Ferrocarriles Españoles) er Spanias nasjonale togselskap. I dag har Spania et av de beste tog-tilbud i Europa, med høyhastighet-tog (AVE=Alta Velocidad Española) som har en max-fart på 310 km/t.
Av Rikke Iuell Printz
Med andre ord, reiser vi fra Alicante til Madrid med 7.20-toget, så er vi i fremme klokka 9.32. Med siste toget hjem (avgang 21.05) kan vi dra til Spanias hovedstad på dagstur!
Det er imidlertid bare mellom de største byene vi kan reise med AVE-nettet, men det går flere tog. MD-togene (Media Distancia) binder hundrevis av spanske byer sammen med det mer tradisjonelle nettet, og så finnes ALVIA-togene, som kan bruke begge tog-sporene. Maks-hastigheten til ALVIA-togene er ca. 250 km/t.
Bestille billetter.
Renfe’s nettsider http://www.renfe.com/ finnes all relevant informasjon. Det å benytte reisebyrå er også smart. Spanske reisebyråer/turoperatører får ingen prosentmessig provisjon av salget fra Renfe, men som kunde betaler vi 3 euro for hver billett de ordner for oss.
For oss var det så absolutt verd pengene. Der fikk vi blant annet vite at alle passasjerer (også utlendinger) over 60 år kan kjøpe et såkalt tarjeta dorada – gullkort. Kortet kvalifiserer til opptil 40 prosent rabatt fra mandag – torsdag, og 25 prosent rabatt fredag, lørdag og søndag. Kortet koster 6 euro og kjøpes enten på Renfe’s billettutsalg eller på et reisebyrå. Kortet har en varighet på 12 måneder, og vi må vise pass før det kan utstedes. Ta alltid kortet med. Prisen på billettene avhenger av når på dagen vi reiser. De travle morgen- og kvelds-togene til og fra Madrid koster naturligvis mest. Plassbillett er alltid inkludert i prisen på langdistanse-tog.
Bilparkering Alicante.
Det finnes en egen stor parkeringsplass bare to – tre minutters gange fra togstasjonen. Vi får bekreftet at den ”nesten aldri” er full.
Uten forhåndsbestilling koster det ca. 20 euro per dag. Hvis vi forhåndbetaler blir det billigere; for fem dager vil det da koste ca. 45 euro. Det finnes et stort (og til dels uoversiktlig) parkeringstilbud, såkalt valet parking, som tilbyr mye billigere parkering.
Det er utmerket bussforbindelse til Alicante by både nordfra og sørfra. Buss-stasjonen i Alicante ligger 10 -12 minutters gange fra togstasjonen.
Sett av litt ekstra tid.
Terrortrusselen har også satt sitt preg på togene i Spania, men bare på de togene som går fort. Før vi får gå om bord på morgentoget til Madrid blir bagasjen vår gjennomlyst, akkurat som den blir på flyplassene. Så sett av noen ekstra minutter til dette.
Hvis billettene ikke er forhåndskjøpt, så tar det tid å få billetter på togstasjonen, men det finnes en egen billettluke for de som skal med første tog. Det er også mulig å få kjøpt billetter på egne automater som står i avgangshallen.
Endelig sitter vi på toget. Bak oss stiger solen opp, og det skinner som gull på de øverste fjelltoppene. Noen av passasjerene går til restaurantvognen for å spise frokost. Vi kjøper en kopp kaffe av en mann som går rundt med tralle. Kaffen står urørlig på det lille bordet foran oss, selv i 300 km/t. For den som vanligvis sitter bak rattet med stort fokus på veien, er det en fantastisk følelse å sitte tilbakelent i en god stol og se landskapet fare forbi; landsbyer, vindmøller, gamle borger, vinmarker, flere vindmøller, pinjetrær, artisjokker så langt øye kan se og enda flere vindmøller…
Estación de Atocha
Estación de Atocha ble bygget som Madrids første togstasjon i 1851. Etter en brann ble den gjenoppbygd i 1892. Hundre år senere ble anlegget utvidet, og bygningen står i dag på mange ”must-see”-lister over Madrids beste severdigheter. Den gamle bygningen er blant annet omgjort til en tropisk hage med skilpaddebasseng, kaféer, små butikker og hvileområder.
For mange spanjoler henger det også en mørk sky over Atocha, det var her 191 mennesker ble drept og 1460 mennesker skadet 11. mars 2004 etter et terrorangrep som man mener en islamistisk terrorgruppe tilknyttet Al-Qaidanettverket sto bak.
Skal du videre fra Madrid, så er det to muligheter, enten å ta et tog fra Alicante med direkte-forbindelse nordover/vestover, eller skifte tog på Atocha stasjon. De fleste togene som går nordover fra Madrid går fra Estación Chamartín og det går kontinuerlig shuttle-tog mellom de to stasjonene.
Diverse nyttige linker:
- www.renfe.com
- http://www.renfe.com/EN/viajeros/ (engelsk versjon)
- http://www.renfe.com/EN/viajeros/tarifas/tarjeta_dorada.html
- http://www.seat61.com/Spain-trains.htm#.VlsdeL9mpVc
- http://www.autocarescostazul.com