Bilfrie ”superkvartaler” og 21 prosent mindre trafikk skal gjøre kompakte Barcelona enda mer menneskevennlig og klimasmart. Antoni Vives, initiativtager og tidligere varaordfører, kommer til FutureBuilt2017 i Oslo for å fortelle mer om prosjektet.
Ifølge Antoni Vives veikart mot 2050 vil Barcelona bli “a self-suffcient and productive city made of human scale neighbourhoods, within a hyper connected and zero-emissions metropolis.”
Barcelona har over flere år mislyktes i å oppnå EU-standarden for akseptabel luftkvalitet. Noe måtte gjøres, og prosjektet ”superrilles” – superkvartaler – ble igangsatt. I bydelen Eixample, et av stedene hvor prosjektet prøves ut, er ni kvartaler slått sammen til et superkvartal hvor all biltrafikk unntatt varelevering og beboerkjøring blir dirigert rundt superkvartalet. Areaet som tidligere ble brukt til biltrafikk, kan i stedet brukes til rekreasjon, og innbyggerne er selv med på å bestemme hvilke aktiviteter som skal prioriteres innenfor sitt superkvartal. Meningen er å skape møterom på gateplan som skal gi nytt liv i nabolagene, samtidig som man reduserer utslipp og gjør luften renere.